Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Fredrick Herzberg Κύριο

  • Posted on:  Τρίτη, 21 Μαΐου 2013 14:03
  • Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Dr F HerzbergΟ Fredrick Herzberg γεννήθηκε στην Αμερική και συγκεκριμένα στο Lynn της Μασαχουσέτης στις 18 Απριλίου 1923. Έκανε προπτυχιακές σπουδές στο City College της Νέας Υόρκης από το οποίο αποφοίτησε το 1946 και στη συνέχεια έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο του Pittsburg. Ως καθηγητής ψυχολογίας δίδαξε στο Case Western Reserve University στο Cleveland όπου και ίδρυσε το τμήμα Βιομηχανικής ψυχικής υγείας και στη συνέχεια ως καθηγητής διοίκησης δίδαξε στο  University of Utah στο τμήμα διοίκησης επιχειρήσεων. Διάσημος έγινε το 1959 όταν και ανέπτυξε τη θεωρία των δύο παραγόντων Υγιεινής – παρακίνησης (Motivation – Hygiene theory), ενώ το 1968 η έκδοση του βιβλίου του με τίτλο "One More Time, How Do You motivate employees" πούλησε πάνω από 1,2 εκατομμύρια αντίτυπα. 

 

 Η θεωρία των δυο παραγόντων «υγιεινής – παρακίνησης» του Fredrick Herzberg αναπτύχθηκε εμπειρικά. Στην πραγματικότητα  ξεκίνησε ως μια μελέτη επαγγελματικής ικανοποίησης, στην οποία ερωτήθηκαν ομάδες 228 μηχανικών και λογιστών της περιοχής του Pittsburg σχετικά με τα επαγγέλματά τους. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές έθεσαν το εξής ερώτημα στους συμμετέχοντες: «Σκέψου μια περίοδο που αισθάνθηκες εξαιρετικά ευχαριστημένος ή εξαιρετικά δυσαρεστημένος από τη δουλειά σου, είτε την παρούσα είτε την προηγούμενη. Εξήγησέ μας τότε τι συνέβη;». Δηλαδή οι ερευνητές ήθελαν να μάθουν ποιοι παράγοντες κάνουν τους συμμετέχοντες να αισθάνονται ιδιαίτερα καλά ή άσχημα στην εργασία τους. 

 

 Από τις απαντήσεις τους ο Herzberg κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν δυο είδη παραγόντων που έχουν σχέση με την ικανοποίηση από την εργασία. Το πρώτο είδος έχει να κάνει με την ανάγκη του ανθρώπου να εργάζεται σε ένα υγιές, ασφαλές και σίγουρο εργασιακό περιβάλλον, ενώ το δεύτερο είδος παραγόντων αφορά την προσωπική ανάπτυξη και εξέλιξη του ίδιου του ατόμου. Το πρώτο σύνολο  αναγκών το ονόμασε «παράγοντες υγιεινής» (hygiene factors) ή αλλιώς υγειονομικούς παράγοντες, ενώ το δεύτερο σύνολο το ονόμασε «κίνητρα». 

 

Οι παράγοντες υγιεινής λοιπόν αποτελούνται από στοιχεία που είναι εξωγενή ως προς την εργασία που κάνει το άτομο και είναι οι εξής : 

α) η πολιτική της επιχείρησης και ο τρόπος διοίκησής της, 

β) η εποπτεία, 

 γ) οι συνθήκες εργασίας (τεχνολογικά μέσα, διαμόρφωση εργασιακού χώρου κ.α.), 

 δ) οι διαπροσωπικές σχέσεις   

ε) ο μισθός και η σιγουριά που αισθάνεται (ασφάλεια) το άτομο στην εργασία του.   

 

Στον αντίποδα βρίσκονται οι παράγοντες παρακίνησης, είναι αυτοί που οδηγούν το άτομα στην καταβολή παραπάνω προσπάθειας.  Ο Herzberg κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ανάληψη ευθυνών από την πλευρά των εργαζομένων και η συμμετοχή τους στα τεκταινόμενα της επιχείρησης,  βελτιώνει σημαντικά την αποτελεσματικότητάς τους. Συγκεκριμένα ως «κίνητρα» όρισε: 

 

α) τα επιτεύγματα, 

β) την αναγνώριση,

γ) τις δυνατότητες ανάπτυξης, 

δ) την προαγωγή και

ε) την πρόκληση της εργασίας, δηλαδή το ίδιο το αντικείμενο. 

herzberg therory 

 Ο Herzberg υποστήριξε ότι οι άνθρωποι μερικές φορές λένε ότι «δεν είναι δυσαρεστημένοι» αλλά επίσης λένε ότι «δεν είναι ικανοποιημένοι». Σύμφωνα με τον Herzberg αυτό σημαίνει ότι οι παράγοντες υγιεινής είναι αποτελεσματικοί για να διώχνουν τη δυσαρέσκεια από τη δουλειά. Κάνουν το άτομο να μην αισθάνεται δυσαρεστημένο. Τα κίνητρα με τη σειρά τους προκαλούν ικανοποίηση, αλλά αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι δεν είναι δυνατό να υπάρχει δυσαρέσκεια και συγχρόνως παρακίνηση. Δηλαδή η ύπαρξη των παραγόντων παρακίνησης δεν είναι δυνατό να εγγυηθούν την αύξηση της απόδοσης των εργαζομένων, εάν πρωτίστος δεν εξασφαλιστεί η ικανοποίηση των παραγόντων υγιεινής. Συνεπώς πρώτο μέλημα των επιχειρήσεων και οργανισμών πρέπει να είναι η διασφάλιση ενός ικανοποιητικού εργασιακού περιβάλλοντος που να εγγυάται τη μη δυσαρέσκεια και στη συνέχεια να φροντίζουν να παρέχουν τα κατάλληλα  στους εργαζόμενους.

 

Η θεωρία «υγιεινής – παρακίνησης» έτυχε μεγάλης προσοχής στο χώρο της βιομηχανίας αλλά και των οργανισμών ευρύτερα. Επίσης, η θεωρία του Herzberg, όπως και αυτή του Maslow, προσφέρει στα άτομα που ασκούν διοίκηση έναν τρόπο για να επιλύουν τα προβλήματα απόδοσης. Αυτό γίνεται με απλό τρόπο. Οι δουλειές μπορούν να επανασχεδιαστούν έτσι ώστε να κάνουν την εργασία πιο ενδιαφέρουσα και προκλητική, προσφέροντας συγχρόνως στους εργαζομένους ευκαιρίες για επιτεύγματα. Αυτή η μέθοδος επανασχεδιασμού ονομάστηκε από τον Herzberg “εμπλουτισμός της εργασίας” . 

 

Τέλος, η κριτική της θεωρίας του Herzberg εντοπίζεται κυρίως στη μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε. Συγκεκριμένα, οι συνεντεύξεις των μηχανικών και των λογιστών της αρχικής του έρευνας στηρίχθηκαν «στη μέθοδο των κρίσιμων συμβάντων». Ο λόγος είναι ότι ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες στην έρευνα να ανακαλέσουν στη μνήμη τους τα κυριότερα περιστατικά από την εργασιακή τους ζωή κατά τα οποία ένιωσαν να αυξάνεται ή να μειώνεται η ικανοποίηση που αποκόμιζαν από την εργασία τους. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από μνημονικές ανακλήσεις παρελθοντικών γεγονότων έχουν προκαλέσει αντιρρήσεις, αφού έχει αποδειχτεί ότι οι ανακλήσεις αυτές είναι συνήθως επιλεκτικές και υπόκεινται σε διαστρεβλώσεις. 

 

Η θεωρία του Herzberg βρήκε πολλούς υποστηρικτές αλλά και πολλούς αμφισβητίες, με αποτέλεσμα να προκύψει μια πληθώρα από έρευνες, ως αποτέλεσμα της θεωρίας αυτής. Πριν από το 1959 η έρευνα που είχε διεξαχθεί σε σχέση με τα κίνητρα στο χώρο εργασίας ήταν πολύ περιορισμένη και ο Herzberg κάλυψε το κενό αυτό, επικεντρώνοντας την προσοχή του στην ανάγκη για αύξηση της κατανόησης του ρόλου των κινήτρων στην εργασία. 

 

Διαβάστηκε 2460 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 21 Μαΐου 2013 14:14