aothedugr

Best Workplaces 2013: Ζήτω η δουλειά μου Κύριο

  • Posted on:  Τρίτη, 16 Απριλίου 2013 10:11
  • Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

bwp13Άρθρο του Τάσου Μαγουλά και της Τόνιας Τσακίρη

Με κεφάλαιο τους εργαζομένους οι ελληνικές επιχειρήσεις ακολουθούν πορεία αντίθετη στην κρίση με αξιοθαύμαστα αποτελέσματα. Στην εφετεινή του έρευνα τοGreat Place to Work® αποτυπώνει ανάγλυφα αυτό που λέμε «καλό εργασιακό περιβάλλον», στο οποίο θεμέλιο λίθο αποτελούν οι σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν δημιουργηθεί μεταξύ της διοίκησης μιας εταιρείας και των εργαζομένων της.  Σχέσεις οι οποίες στηρίζονται στην ειλικρίνεια, στην ανοικτή επικοινωνία, στην κατανόηση και στη συνέπεια.

Εφέτος είναι η 11η συνεχής χρονιά που διεξήχθη η έρευνα Best Workplaces για την επιλογή των εταιρειών με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα. Η έρευνα διοργανώνεται από το Great Place to Work® Institute Hellas και η αξιολόγηση των εταιρειών γίνεται σε συνεργασία με το Τμήμα Εφαρμοσμένης Ερευνας της ALBA Graduate Business School.

 

 

Η έρευνα αξιολογεί και βραβεύει τρεις κατηγορίες εταιρειών ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων τους: η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει τις 10 καλύτερες εταιρείες με περισσότερους από 250 εργαζομένους, η δεύτερη τις 10 με 50-250 εργαζομένους και  η τρίτη 5 εταιρείες με 20-49 εργαζομένους.


Η επιλογή και κατάταξή τους διενεργείται μέσα από δύο άξονες αξιολόγησης:

Α) Τις ανώνυμες και εμπιστευτικές απαντήσεις των εργαζομένων της κάθε εταιρείας σε ένα ειδικά μελετημένο ερωτηματολόγιο 58 κλειστών ερωτήσεων και δύο ανοικτών ερωτήσεων ελεύθερου σχολιασμού (Trust Index©).

Β) Τις πολιτικές και τις πρακτικές διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας που καταγράφονται και αναλύονται με αποδεικτικά στοιχεία σε δύο ειδικά σχεδιασμένα ερωτηματολόγια (Culture Audit®).


Η σύνθεση των δύο ανωτέρω αποτελεσμάτων καθορίζει την τελική κατάταξη των εταιρειών. Η ιδιαιτερότητα του μοντέλου αξιολόγησης είναι ότι οι απαντήσεις των εργαζομένων (Trust Index©) έχουν τη μεγαλύτερη βαρύτητα (τα δύο τρίτα) στην τελική βαθμολογία.  


Η ερευνητική διαδικασία εξετάζει και αξιολογεί τις παρακάτω πέντε βασικές παραμέτρους του εργασιακού περιβάλλοντος όπως καθορίζονται από τη μεθοδολογία του Great Place to Work® .

 

1. Την αξιοπιστία της διοίκησης:

- Αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας μέσα στην επιχείρηση.

- Αξιοποίηση υπαρχόντων πόρων.

- Ακεραιότητα, τιμιότητα και ηθική συμπεριφορά των διοικούντων.

 

2. Τον σεβασμό προς τους εργαζομένους:

- Υποστήριξη στην επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη.

- Συνεργασία και εμπλοκή των εργαζομένων σε αποφάσεις.

- Φροντίδα και προσωπικό ενδιαφέρον.

 

3. Το αίσθημα δικαιοσύνης που  υπάρχει στην εταιρεία:

- Ισοτιμία και αίσθημα δικαίου.

- Αντικειμενικότητα και αμεροληψία σε προσλήψεις και προαγωγές.

- Κοινωνική δικαιοσύνη, απουσία διακρίσεων.  

 

4. Την υπερηφάνεια που νιώθουν οι εργαζόμενοι:  

- Προσωπική συμμετοχή και συνεισφορά στα αποτελέσματα.

- Ικανοποίηση από τους στόχους της ομάδας.

- Υπερηφάνεια για τα προϊόντα και το κοινωνικό πρόσωπο της εταιρείας.

 

5. Τη συντροφικότητα που αναπτύσσεται:

- Ανεση, οικειότητα, ειλικρίνεια στις σχέσεις με τους συναδέλφους.

- Φιλόξενη, ευχάριστη και φιλική εργασιακή ατμόσφαιρα.

- Κλίμα ομαδικότητας, υποστήριξης και κοινότητας μέσα στην εταιρεία.

 

Η εφετινή έρευνα είναι η 11η κατά σειρά που διεξάγεται στη χώρα μας και συμμετείχαν συνολικά 51 εταιρείες διαφόρων μεγεθών και από ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.


Η μεγαλύτερη εταιρεία απασχολεί πάνω από 7.000 εργαζομένους ενώ η μικρότερη μόλις 21.

Από τις συμμετέχουσες εταιρείες οι 16 είναι  ελληνικές και οι 35 πολυεθνικές.


Στις εταιρείες με λιγότερους από 250 εργαζομένους απεστάλησαν ερωτηματολόγια σε όλους τους εργαζομένους, ενώ στις μεγαλύτερες εταιρείες απεστάλησαν ερωτηματολόγια σε τυχαία επιλεγμένο από τους διοργανωτές δείγμα 250 εργαζομένων (εκτός αν η εταιρεία επιθυμούσε πλήρη κάλυψη).  


Συνολικά απεστάλησαν στους εργαζομένους 13.159 ερωτηματολόγια (χάρτινα ή ηλεκτρονικά) και επεστράφησαν συμπληρωμένα 9.524. Το ποσοστό συμμετοχής στην έρευνα ανήλθε στο 73% στο σύνολο των ερωτηθέντων εργαζομένων.  


Η ομάδα αξιολογητών αποτελείται από στελέχη της ALBA Graduate Business School και του Great Place to Work® Institute Hellas.


Την εφετινή ομάδα αξιολογητών αποτέλεσαν: από το ALBA η Ζωή Κουρουνάκου,  συντονίστρια της αξιολόγησης και διευθύντρια Εφαρμοσμένης Ερευνας και Διεθνών Σχέσεων, η Εύη Μπαραλού, επίκουρη καθηγήτρια Οργανωσιακής Συμπεριφοράς, ο Αριστοτέλης Αλεξόπουλος, Senior Project Manager, η Μαρία Μελιώτη, υπεύθυνη Σταδιοδρομίας και Αποφοίτων, η  Βίκυ Μοσχοπούλου, υπεύθυνη MSc in Marketing, η Λίλα Ευσταθιάδη, υπεύθυνη MSc in SHRM, η Νατάσα Μιτόγλου και η Μαρία Παππά, Senior Account Managers, και από το Great Place to Work® η Ανθή Τσέντου.


Στην εφετινή διαδικασία αξιολόγησης δόθηκε η ευκαιρία συμμετοχής και απόκτησης εμπειρίας σε αποφοίτους του μεταπτυχιακού προγράμματος MSc in Strategic Human Resources Management του ALBA (Ανάντα Ντότση, Νατάσα Σκούλου, Φωτεινή Πατούνα, Μαρίκα Σταυρακοπούλου, Ευγενία Ζορμπά), του Παντείου Πανεπιστημίου (Ιωάννα Νιάχα) και της ΑΣΟΕΕ (Παναγιώτης Τσιαμαντάς, Παναγιώτης Κόντος).


Η συνολική ακαδημαϊκή εποπτεία ανήκε στην Ολγα Επιτροπάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων του ALBA.

 Δημήτρης Γκανούδης, γενικός διευθυντής Great Place to Work ® Institute Hellas:

Φέρνουν τα χρήματα την ευτυχία; 
Κάθε χρόνο μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων με τις καλύτερες εταιρείες για το εργασιακό τους περιβάλλον, στο Great Place to Work® βρισκόμαστε συχνά αντιμέτωποι με μια σειρά ερωτήσεις αλλά και αμφισβητήσεις. «Μα πώς βραβεύετε αυτή την εταιρεία αφού ο αδελφός του κουμπάρου μου που δουλεύει εκεί άκουσα ότι δουλεύει ατέλειωτες ώρες...» ή «έμαθα ότι ανανεώνουν το leasing των αυτοκινήτων τους κάθε επτά χρόνια και όχι κάθε τρία, όπως σε εμάς, και όμως διακρίθηκαν στη λίστα σας...» ή «πήγα μια φορά στα γραφεία τους και δεν μπορώ να πω ότι εντυπωσιάστηκα...».


Υπάρχουν δύο πράγματα που με ξαφνιάζουν συνέχεια μέσα από τις επαφές μου με τις εταιρείες που συμμετέχουν κάθε χρόνο στην έρευνα Best Workplaces. Το πρώτο είναι η βεβαιότητα κάποιων εταιρειών ότι θα συμπεριληφθούν στις καλύτερες επειδή πιστεύουν ότι προσφέρουν μοναδικά προνόμια τα οποία είναι αρκετά για να κάνουν τους εργαζομένους ευτυχείς. Συχνά τα αποτελέσματα δεν τις δικαιώνουν αφού δείχνουν ότι αυτά τα προνόμια δεν αρκούν και δεν έχουν απαραιτήτως για τους εργαζομένους την ίδια αξία με αυτούς που τα αποφασίζουν. Οι τελευταίοι θεωρούν ότι οι εργαζόμενοί τους είναι  αγνώμονες και καλομαθημένοι.  Με αυτές τις εταιρείες έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε.


Το δεύτερο είναι η «ταπεινότητα» κάποιων εταιρειών που προσεγγίζουν την έρευνα Best Workplaces με δισταγμό και με ερωτηματικά για το αν θα διακριθούν εφόσον δεν διαθέτουν τις παροχές και άλλα πλουσιοπάροχα προγράμματα που ακούγονται (ή μάλλον ακούγονταν) στην αγορά. Συχνά ξαφνιάζονται ευχάριστα, αφού οι εργαζόμενοι εκτιμούν, απολαμβάνουν και πριμοδοτούν τον τρόπο που η εταιρεία τούς αντιμετωπίζει και τους συμπεριφέρεται αξιολογώντας την θετικά (τουλάχιστον με τα κριτήρια που διερευνά το ερωτηματολόγιο του Great Place to Work®).  

Αυτές οι εταιρείες φαίνεται ότι έχουν πετύχει στο δυσκολότερο κομμάτι, που είναι η δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης.


Είναι σίγουρο ότι οι οικονομικές απολαβές παίζουν σημαντικό ρόλο στην ικανοποίηση των εργαζομένων. Ομως - έστω και αν ακούγεται κλισέ - δεν φαίνεται να φέρνουν την ευτυχία!  


Ιδιαίτερα σε εποχές σαν αυτή που διανύουμε, που φαίνεται ότι η εργασιακή ασφάλεια είναι πιο πολύτιμη από τις υψηλές απολαβές, η συνέπεια πιο σημαντική από την υπόσχεση, η ειλικρινής ενημέρωση είναι πιο καθησυχαστική από τους επικοινωνιακούς εντυπωσιασμούς, η συντροφικότητα πιο αναγκαία από την ακριβή διασκέδαση, η προσωπική ανάπτυξη πιο ουσιαστική από τους τίτλους.


Η κρίση αλλάζει τις ισορροπίες! Οσες εταιρείες έχουν χτίσει κατά κύριο λόγο πάνω σε υλικές βάσεις νιώθουν μεγάλη δυσκολία να κρατήσουν σταθερό το έδαφος κάτω από τα πόδια τους, όσες έχουν επενδύσει πάνω στις σχέσεις με τους εργαζομένους τους φαίνεται ότι απορροφούν καλύτερα τους κραδασμούς.


Οι εταιρείες που διακρίνονται και παρουσιάζονται στο παρόν αφιέρωμα δικαιούνται αναγνώρισης όχι μόνο γιατί κατόρθωσαν να ξεχωρίσουν αλλά γιατί σε εποχές σαν και αυτή που διανύουμε έδωσαν το μήνυμα ότι οι άνθρωποί τους εξακολουθούν να είναι η προτεραιότητά τους.

 

Τα επιχειρησιακά μεγέθη στην Ελλάδα
Η κρίση έχει μειώσει δραματικά τον αριθμό των εταιρειών στη χώρα μας με αποτέλεσμα από το 2008 ως σήμερα να έχουν μειωθεί κατά 90.000 οι ενεργές επιχειρήσεις. Βέβαια στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι πολύ μικρές (με λιγότερους από 10 εργαζομένους), αλλά παρατηρούμε ότι και οι μεγαλύτερες έχουν την τάση 
να «μικραίνουν».


Οι λεγόμενες μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν περισσότερους από 250 εργαζομένους, είναι περίπου 400 και απασχολούν το 15% του ενεργού πληθυσμού, ενώ πριν από τέσσερα χρόνια απασχολούσαν το 18%.

Οι επιχειρήσεις με 50 - 250 εργαζομένους (περίπου 2.600 στη χώρα μας) απασχολούν το 11% του πληθυσμού, ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις που απασχολούν 10 - 50 εργαζομένους (21.600 περίπου στη χώρα μας) απασχολούν το 17% του ενεργού πληθυσμού. Οι δύο αυτές τελευταίες κατηγορίες φαίνεται να έχουν τη μεγαλύτερη δυναμική ανάπτυξης.


Είναι σαφές ότι η πλειονότητα των εργαζομένων στη χώρα μας, το 57% του ενεργού πληθυσμού, απασχολείται σε επιχειρήσεις μικρότερες των 10 ατόμων, τη στιγμή που ο μέσος ευρωπαϊκός δείκτης των 27 χωρών είναι περίπου 30% γι' αυτό το μέγεθος των εταιρειών.


Γιώργος Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος Great Place to Work® Institute Hellas
Ποιες είναι οι τάσεις στις εταιρείες με τα καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα    

Κάθε χρόνο το Great Place to Work Institute συγκεντρώνει τα αποτελέσματα των ερευνών απ' όλες τις χώρες όπου δραστηριοποιείται, τα αναλύει και καταλήγει σε χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τις νέες τάσεις των εταιρειών οι οποίες πρωτοπορούν σε θέματα εργασιακού περιβάλλοντος.


Οι σημαντικότερες τάσεις για το 2013, σε παγκόσμιο επίπεδο, των εταιρειών με τα καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα μπορούν να συνοψιστούν σε τρεις περιοχές:

- Ευεξία των Εργαζομένων

- Ανάπτυξη Εργαζομένων

- Διεθνές Εργατικό Δυναμικό

 

Ας τις δούμε λοιπόν κατά σειρά:

 

Ευεξία των Εργαζομένων

Τα τελευταία χρόνια τα Προγράμματα Ευεξίας των Εργαζομένων έχουν αναδειχθεί ως το νέο πρότυπο για τις εταιρείες με τα Καλύτερα Εργασιακά Περιβάλλοντα. Οι λόγοι είναι προφανείς: η άνοδος των ασφαλίστρων και του κόστους φροντίδας, όταν συνδυάζεται με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό χρόνιων παθήσεων ενός εργασιακού πληθυσμού του οποίου ο μέσος όρος ηλικίας συνεχώς αυξάνεται, έχει κάνει απαραίτητη τη λήψη μέτρων τα οποία διατηρούν την ευεξία των εργαζομένων και περιορίζουν τα ιατρικά έξοδα.

Ενώ ο αριθμός των εταιρειών «Best Workplaces» οι οποίες καλύπτουν το 100% των ασφαλίστρων υγείας μειώνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των εταιρειών αυτών που προσφέρουν στους εργαζομένους οικονομική επιβράβευση ή άλλα κίνητρα για τη συμμετοχή τους στα προγράμματα ευεξίας συνεχώς αυξάνεται. Τα προγράμματα ευεξίας περιλαμβάνουν προληπτικές εξετάσεις, διατήρηση συγκεκριμένου επιπέδου βιομετρικών δεικτών, κάλυψη του κόστους θεραπείας για το κόψιμο του καπνίσματος κ.ά.


Ανάπτυξη Εργαζομένων

Οι περισσότερες εταιρείες «Best Workplaces» δηλώνουν την προτίμησή τους στις προαγωγές εκ των έσω και έχουν δημιουργήσει ειδικά προγράμματα για να υποστηρίξουν αυτόν τον στόχο. Οι καλύτερες εταιρείες στις ΗΠΑ επενδύουν σημαντικά σε εκπαιδευτικά προγράμματα, προσφέροντας 66 ώρες εκπαίδευσης ετησίως στους μόνιμους εργαζομένους και 53 ώρες εκπαίδευσης ετησίως στους μερικώς απασχολουμένους. Το 40% αυτής της εκπαίδευσης είναι αφιερωμένο στην περαιτέρω ανάπτυξη του εργαζομένου, και όχι αποκλειστικά στη σημερινή του εργασία. Αυτή η εστίαση στην ανάπτυξη είχε αποτέλεσμα το 31% των ανοιχτών θέσεων να καλύπτεται με εσωτερικούς υποψηφίους. Οι δύο βασικές περιοχές για την ανάπτυξη των εργαζομένων είναι το Πρόγραμμα Σχεδιασμού Καριέρας και η Ανάπτυξη Ηγεσίας.


Διεθνές Εργατικό Δυναμικό

Η παγκόσμια εργασία έχει αλλάξει σημαντικά από τις μέρες του outsourcing. Σήμερα οι διαπολιτισμικές και οι διατμηματικές ομάδες συνεργάζονται, έχοντας να αντιμετωπίσουν διαφορετικές ζώνες ώρας, γλωσσικά εμπόδια και πολιτισμικές διαφορές, προσπαθώντας πάντα να επιτύχουν τον κοινό στόχο. Οι πολυεθνικές, κυρίως, εταιρείες εστιάζουν όλο και περισσότερο στο τι μπορούν να κάνουν σε τακτικό επίπεδο, για να μπορέσουν να ενώσουν το παγκόσμιο εργατικό δυναμικό τους κάτω από μια εταιρική ταυτότητα. Η τεχνολογία έχει τον πρώτο λόγο στις προσπάθειες των εταιρειών να προσαρμοστούν. Για παράδειγμα, εργαλεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας και συνεργασίας, όπως η πλατφόρμα WebEx, επιτρέπουν τη διενέργεια συναντήσεων, χωρίς να χρειάζονται δαπάνες ταξιδιών.   

 

Δρ Ολγα Επιτροπάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια, κάτοχος της επώνυμης ακαδημαϊκής έδρας «Σταύρος Κωστόπουλος» στη Διοίκηση και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, ALBA Graduate Business School at the American College of Greece
Χτίζοντας ισχυρά employer brands

Σε εποχές που περίπου το 50% των εταιρειών έχει προχωρήσει σε απολύσεις, πάγωμα και μειώσεις μισθών, περικοπές σε εκπαίδευση (αποτελέσματα RCI 2013, 
www.alba.edu.gr/rci) και άλλες αντίστοιχες ενέργειες μείωσης κόστους, το «ψυχολογικό συμβόλαιο» εργαζομένου - εργοδότη πλήττεται δραματικά και κυριαρχεί η έλλειψη εμπιστοσύνης. Πώς μπορεί λοιπόν να διαμορφωθεί ένας ισχυρός δεσμός μεταξύ εργαζομένου και εταιρείας και να διατηρηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης ακόμη και μέσα σε περιβάλλον αβεβαιότητας; Η απάντηση σε αυτό είναι η ανάπτυξη μιας ξεκάθαρης εταιρικής ταυτότητας αναφορικά με το ανθρώπινο κεφάλαιο, ενός ελκυστικού (αλλά και αυθεντικού) employer brand. Το employer brand προβάλλει την κουλτούρα της εταιρείας, όλα όσα τη διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές της και την καθιστούν ελκυστικό εργοδότη και δίνει μια απλή και σαφή απάντηση στο ερώτημα «τι σημαίνει να εργάζεσαι εδώ;». Η έρευνα των Best Workplaces μπορεί να λειτουργήσει ως καθοριστικό εργαλείο ανάπτυξης ή/και ενίσχυσης του employer brand για τις εταιρείες που βραβεύονται. Μέσα από τις πρακτικές που αναδεικνύει η έρευνα, τη βαθμολογία και τα σχόλια των εργαζομένων μπορεί ο καθένας να αποκτήσει μια εικόνα για την κουλτούρα της εταιρείας, τις αξίες της, το συνολικό πακέτο αμοιβών (χρηματικών και μη), το συναισθηματικό κλίμα που κυριαρχεί, τον σεβασμό που δείχνει στο ανθρώπινο παράγοντα, για όλα όσα την καθιστούν διαφορετική και δημιουργούν την επιθυμία να εργαστεί κανείς σε αυτήν. Ποιος δεν θα ήθελε να δουλεύει σε μια εταιρεία που δείχνει έμπρακτα τον σεβασμό της στον εργαζόμενο και στην οικογένειά του, που στέκεται αρωγός σε προβλήματα υγείας, που καλλιεργεί τη συντροφικότητα (Unilever); Ή σε ένα περιβάλλον όπου υπάρχει απόλυτη ευελιξία να εργαστείς όπου, όποτε και όπως επιθυμείς χωρίς περιορισμούς ωραρίου ή τεσσάρων τοίχων ενός γραφείου(Microsoft); Ή σε μια εταιρεία που σε ενδυναμώνει και σου φέρεται σαν να είσαι ήδη νικητής ενισχύοντάς σου έτσι την πεποίθηση ότι μπορείς να τα καταφέρεις (SAS); Ποιος δεν θα ήθελε να εργάζεται στα καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα στην Ελλάδα; Τα οφέλη ενός τέτοιου δυνατού employer brand είναι πολλαπλά: α) τα ταλέντα έρχονται σε εσένα και πολλές φορές είναι διατεθειμένα να πληρωθούν λιγότερο προκειμένου να έχουν μια τέτοια εργασιακή εμπειρία, β) οι εργαζόμενοί σου είναι περήφανοι και αισθάνονται έντονη συναισθηματική ταύτιση με την εταιρεία, κάτι που συνεπάγεται αύξηση της δέσμευσης και της παραγωγικότητας, καθώς και καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη, και γ) καλύτερα επιχειρηματικά αποτελέσματα και συνολική απόδοση. Η έρευνα του Best Workplaces βάζει τις εταιρείες (ανεξαρτήτως μεγέθους, εθνικότητας ή κλάδου) σε μια διαδικασία να προσδιορίσουν τα σημεία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματός τους ως εργοδοτών, να αξιολογηθούν από τους ίδιους τους εργαζομένους τους και τελικά να διατυπώσουν και να προβάλουν μια ξεκάθαρη Πρόταση Αξίας Εργοδότη (Employee Value Proposition): «Να τι προσφέρω ως εργοδότης, να τι περιμένω από τους εργαζομένους μου και να και η εκ των έσω μαρτυρία για την αλήθεια των λόγων μου». Χτίζουν λοιπόν έτσι ένα ισχυρό και πάνω απ' όλα αυθεντικό employer brand.

 

Ζωή Κουρουνάκου, υπεύθυνη Εφαρμοσμένης Ερευνας και Διεθνών Σχέσεων, συντονίστρια αξιολόγησης εταιρειών για την έρευνα «Best Workplaces», ALBA Graduate Business School:
"Είναι οι πρακτικές διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού προνόμιο μόνο των πολυεθνικών;
"
Δεν είναι λίγες οι φορές που ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις ερωτήσεις και τη δυσπιστία των εκπροσώπων των ελληνικών επιχειρήσεων που αναρωτιούνται πώς όλες αυτές οι «ευφάνταστες» πρακτικές που βλέπουν να εφαρμόζονται στις πολυεθνικές εταιρείες μπορούν να εφαρμοστούν και στις δικές τους εταιρείες που αυτή την περίοδο προσπαθούν να επιβιώσουν εν μέσω οικονομικής κρίσης.


Εκτός του ότι όλες αυτές οι «ευφάνταστες» πρακτικές δεν περιλαμβάνουν απαραιτήτως κάποιο κόστος, έχουν σχεδιαστεί και υλοποιηθεί από έλληνες υπαλλήλους, για ελληνικά περιβάλλοντα εργασίας, με έλληνες εργαζομένους ως επί το πλείστον. Η μόνη διαφορά τους είναι ότι συμπεριλαμβάνονται σε ένα στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης και βελτίωσης του εργασιακού περιβάλλοντος όπως ορίζει η μητρική εταιρεία στο εξωτερικό και έχουν οριστεί συγκεκριμένοι στόχοι και τρόποι μέτρησης των αποτελεσμάτων - και αυτό όχι σε όλες τις περιπτώσεις.


Οι «ευφάνταστες» πρακτικές ανθρώπινου δυναμικού των εταιρειών που διακρίνονται στην έρευνα του Best Workplaces δεν είναι πυρηνική φυσική ούτε χρειάζεται ο υπεύθυνος προσωπικού να έχει σπουδάσει στο Χάρβαρντ για να τις σκεφθεί. Χρειάζεται μόνο να μπορεί να αφουγκράζεται το εργασιακό περιβάλλον και τις ανάγκες του ανθρώπινου δυναμικού. Να ακούει τους συναδέλφους του τι έχουν να του πουν, να συζητεί τις ιδέες τους και να μάθει να μεταφράζει τα αιτήματά τους σε μετρήσιμα αποτελέσματα για την εταιρεία για να μπορεί να διεκδικεί και να μιλάει την ίδια γλώσσα με τη διοίκηση.


Δεν είναι «ευφάνταστη» και δύσκολη πρακτική να υπάρχουν συχνές συναντήσεις του προσωπικού με τη διοίκηση για την επίτευξη της ανοιχτής και αμφίδρομης εσωτερικής επικοινωνίας και σίγουρα δεν χρειάζεται να είσαι πολυεθνική εταιρεία για να το εφαρμόσεις. Δεν χρειάζεται να είσαι Microsoft ή Google για να έχεις ευέλικτο εργασιακό πρόγραμμα που να διευκολύνει γονείς που θέλουν να πάρουν τα παιδιά τους από το σχολείο ή να επιτύχεις καλύτερες τιμές σε ιδιωτικό παιδικό σταθμό για τους εργαζομένους ή να κλείσεις ευνοϊκά πακέτα συνδρομής σε γυμναστήριο ή να καλέσεις γιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων να μιλήσουν για θέματα υγείας ένα μεσημέρι. Δεν χρειάζεται να δαπανήσεις μεγάλα κονδύλια για να κανονίσεις οι εργαζόμενοι να πάνε μια Κυριακή στην Πάρνηθα για πικνίκ με δικά τους έξοδα ή ένα μπάνιο στη θάλασσα ή ένα beach party ή για έναν αγώνα ποδοσφαίρου και μια μάχη paintball ή bowling. Δεν είναι απαραίτητο να είσαι πολυεθνική εταιρεία για να διοργανώσεις τουρνουά τάβλι ή ένα αυτοσχέδιο πάρτι με σουβλάκια για να ευχαριστήσεις και να επαινέσεις μια ομάδα εργαζομένων που έφερε εις πέρας ένα δύσκολο έργο.


Οι «ευφάνταστες» πρακτικές των πολυεθνικών εταιρειών δεν είναι προνόμιο μόνο δικό τους. Είναι όλων εκείνων των εταιρειών των οποίων οι υπεύθυνοι προσωπικού έχουν μεράκι, δημιουργικό μυαλό και μια διοίκηση που δεν βλέπει τους εργαζομένους ως μηχανές που φέρνουν χρήματα στην τσέπη των μετόχων αλλά ως συνεργάτες και συνοδοιπόρους στο όραμα της εταιρείας.   

Κατηγορίες Best Workplaces 2013:

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ 250+

1.Ελαΐς-Unilever Hellas
2.Νοσοκομείο ΥΓΕΙΑ
3.Αθηναϊκή Ζυθοποιία

4.Παπαστράτος ΑΒΕΣ
5.PepsiCo-Tasty Foods
6.Costa Navarino
7.Διαμαντής Μασούτης ΑΕ
8.Teleperformance Hellas
9.Novartis Hellas
10.Pharmathen

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ 50-250
1.Microsoft Hellas
2.British American Tobacco Hellas
3.Μέλισσα Κίκιζας ΑΒΕΕ Τροφίμων

4.Roche Hellas

5.MARS Hellas

6.SCA Hygiene Products
7.Genesis Pharma
8.General Mills
9.General Electric (GE)
10.Diageo Hellas

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ 20-49
1.SAS Institute
2.Randstad
3.Sprint Integrated Communications
4.ActionAid Ελλάς
5.Royal Canin Hellas

 

Πηγή: www.tovima.gr

Διαβάστηκε 3732 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 30 Ιουνίου 2013 08:21
ep agogis  

 

Αρθρογραφία

Prev Next Page: