aothedugr

Το management από μέσα: 7 συμβουλές Κύριο

  • Posted on:  Πέμπτη, 23 Μαΐου 2013 00:00
  • Γράφτηκε από τον 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

manager1Άρθρο του Γιώργου Ι. Κωστούλα* 

 

 Εξίσου μακριά από τα δύο άκρα: τους απρόβλεπτους οραματιστές της στιγμής, που τσαλαπατούν την καθημερινότητα, και τους τυπολάτρες διαχειριστές - τηρητές των διαδικασιών, αναζητείται το σπάνιο: Ο προσγειωμένος Hγέτης και εμπνευσμένος Μάνατζερ. Ένας πρακτικός οδηγός, που συνοψίζει τις συγκλίνουσες απόψεις στοχαστών και επαγγελματιών του Μάνατζμεντ για αποτελεσματική, εμπνευσμένη διοίκηση. Μέσα από ένα μείγμα 7+7 συστατικών. Επτά αλήθειες και επτά συμβουλές. Στο προηγούμενο κείμενο παραθέσαμε τις επτά αλήθειες. Σήμερα οι επτά συμβουλές.

1. Αποτελεσματικότητα: μακριά από το “πώς”

 

O αποτελεσματικός μάνατζερ έχει πάντα απάντηση στο “Τι θέλει, Πότε το θέλει και από Ποιον το θέλει. Αντίθετα, αποφεύγει επιμελώς την ανάμιξή του σε κάθε διαδικασία όπου υπεισέρχεται το Πώς”. Αν ο μάνατζερ πέσει στην παγίδα και ασχοληθεί με το Πώς, τότε ο χρόνος που θα αναλωθεί γι’ αυτό θα είναι εις βάρος των σωστών και γρήγορων αποφάσεων (που μόνο αυτός μπορεί και πρέπει να πάρει), αναφορικά με το Τι, το Πότε και το Ποιος.

 

 2. Το τάλαντο και η θωράκισή του 

 

Οι μάνατζερ μαθαίνουν, συνήθως πολύ αργά, ίσως κατά το δεύτερο μισό της επαγγελματικής τους ζωής, πόσο πολύτιμος, πόσο δυσεύρετος, πόσο αναντικατάστατος είναι ένας προικισμένος, ένας χαρισματικός συνεργάτης. Στο μεταξύ, μόνο οι ίδιοι ξέρουν πόσο, ενδεχομένως, σπάταλοι, άδικοι και ανεπαρκείς υπήρξαν ως διαχειριστές του όποιου τάλαντου οι συγκυρίες τούς εμπιστεύθηκαν.

 

Ισχύει και για τους συνεργάτες αυτό που ξέρουμε όλοι ό,τι ισχύει για τα προϊόντα: “το ακριβό το πράγμα είναι φθηνό”. Όσα πολλά χρήματα και να πάρει ο καλός συνεργάτης, είναι λίγα. Αντίθετα, όσα λίγα χρήματα πάρει ο κακός συνεργάτης είναι πολλά. Παράλληλα με τις χρηματικές-οικονομικές ανταμοιβές, έχετε πάντα διαθέσιμες γι’ αυτούς τους συνεργάτες και κάποιες από τις γνωστές ηθικές αμοιβές του επαγγέλματος: αναγνώριση, προαγωγές, εξαιρετικές αναθέσεις, ευκαιρίες εκπαίδευσης, τιμητικές διακρίσεις, προσωπικές διευκολύνσεις, διαφοροποίηση κ.λπ.

 

Θωρακίστε τους πολύτιμους συνεργάτες σας, τόσο από εξωτερικές απειλές, που είναι ο ανταγωνισμός, όσο και από τον εσωτερικό κίνδυνο να εξομοιωθούν με αδιάφορους, ανεπαρκείς και βλαβερούς συναδέλφους τους. Το να συμφωνούν οι συνεργάτες σας μαζί σας είναι πολύ καλό. Καλύτερο όμως είναι να συμφωνείτε εσείς με εκείνους. Η ιδανική σχέση; Το ιδανικό: Να μπορούν να φύγουν αλλά να μη θέλουν να το κάνουν.

 

 3. Η έγκριση και η συγγνώμη

 

Είναι, πάντοτε σχεδόν, ευκολότερο ν’ αποσπάσετε από κάποιον -και κυρίως από τον προϊστάμενό σας- τη συγγνώμη του, παρά την έγκρισή του. Oι μέτριοι μάνατζερ δεν κάνουν κάτι, εάν προηγουμένως δεν έχουν τη ρητή διαβεβαίωση ότι αυτό επιτρέπεται. Αντίθετα, οι καλοί μάνατζερ κάνουν αυτό που νομίζουν ότι πρέπει να κάνουν, εκτός εάν ρητά τους έχει απαγορευθεί. Παρακάμψτε την ιεραρχία, αν κρίνετε ότι αυτό βοηθάει την αποτελεσματικότητά σας. Oι προϊστάμενοί σας μάνατζερ δεν πρόκειται ποτέ να ενθαρρύνουν κάτι τέτοιο φανερά. Σίγουρα, όμως, θα τους αρέσει πολύ στα κρυφά.

 

 4. Η διαχείριση της Επιείκειας

 

Τι διαφοροποιεί ένα “δύσκολο” από έναν “εύκολο” μάνατζερ; O “δύσκολος” δεν πολυσέβεται τα συναισθήματα των άλλων. O “εύκολος” δεν πολυσέβεται τα δικά του. Η επιείκεια είναι η αρχή του μέτρου. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή για τη χρησιμοποίησή της στις σωστές δόσεις, εάν θέλετε να μην παρασύρει και σας, μαζί με το αντικείμενό της, στην πτώση. Γιατί πολλές φορές η επιείκεια μπορεί να είναι πιο σκανδαλώδης από το σκάνδαλο που επιχειρεί να συγκαλύψει. Γίνεται εύκολα αντιληπτή, προκαλεί εθισμό, ρίχνει τα standards και οδηγεί στην υποβάθμιση. Το να είμαστε καλοί με όλους σημαίνει ότι είμαστε άδικοι με εκείνους που αξίζουν πραγματικά. Προσοχή στις προαγωγές. Η προαγωγή, ως κίνητρο, είναι το πιο ορατό, κατανοητό και αποδεκτό μέτρο του επιπέδου αξιών που επικρατούν σε μια εταιρεία και οι οποίες επιβραβεύονται στο πρόσωπο του προαγομένου.

 

Όταν ένας συνεργάτης σας δεν τα πάει και τόσο καλά, δεν το ξέρετε μόνο εκείνος και εσείς. Το ξέρουν και οι υφιστάμενοί του και οι οριζόντιοι συνάδελφοί του και οι δικοί σας συνάδελφοι, ίσως ακόμα και οι δικοί σας προϊστάμενοι. Κάθε ευνοϊκή τοποθέτησή σας απέναντί του είναι ένα ευρύτατο μήνυμα συγκαταβατικότητας και ανοχής. Αποτέλεσμα της στάσης σας θα είναι, οι άλλοι μέτριοι της ομάδας σας ή του ευρύτερου εταιρικού περιβάλλοντός να ανακουφισθούν, ενώ οι αξιολογότεροι απ’ αυτούς να αναζητήσουν την τύχη τους στον ανταγωνισμό. Για να επαληθευθεί για μια ακόμα φορά ο νόμος του Gresam: “Το κακό νόμισμα διώχνει το καλό...”                                          

 

 5. Ένας οδηγός Επικοινωνίας

 

Οδηγός μου στην Επικοινωνία, από ένα σημείο της επαγγελματικής μου ζωής και μετά, ήταν το αξίωμα: “O λόγος και η ακοή είναι απαραίτητα, όχι όμως και ικανά προαπαιτούμενα επικοινωνίας. Η ικανότητα επικοινωνίας εξασφαλίζεται μόνο από το Συναίσθημα”. Την αποφασιστική συνύπαρξη του Συναισθήματος πρέπει να την δούμε σε αντιπαραβολή, σε αντιπαράθεση με τη Λογική, που με τη σειρά της και σε αντίθεση ενσωματώνει το λόγο και την ακοή.

 

Η λογική, με το λόγο και την ακοή που ενσωματώνει, είναι χρήσιμη, ως επικοινωνιακό εργαλείο όταν έχεις όλα τα συστατικά και τις συνιστώσες του προβλήματος. Στην πραγματικότητα, όμως, αυτό συμβαίνει σπάνια. Πώς μπορείς λοιπόν πάνω της να επιχειρηματολογήσεις; Προσθέστε τώρα την ποικιλία των διαφορετικών επιθυμιών και αναγκών των ανθρώπων που παρεμβάλλονται και έχετε μια κατάσταση, όπου το να πείσετε κάποιον, χρησιμοποιώντας τη λογική είναι μια πάρα πολύ δύσκολη ή, μάλλον, αναποτελεσματική και ατελέσφορη προσπάθεια.

 

 6. Ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων

 

Αν κάτι πρέπει και αξίζει να γίνει, ας γίνει αμέσως, έστω και ατελώς. Μην αναβάλλετε τη δράση μέχρι να διαμορφωθούν τέλειες περιβαλλοντολογικές συνθήκες. Η αναβλητικότητα μπορεί να μην τελειώσει ποτέ: “Πόσους λευκούς κύκνους πρέπει να δούμε για να συμπεράνουμε ότι όλοι οι κύκνοι είναι λευκοί;” Oι διαθέσιμες για μια απόφαση πληροφορίες σπάνια είναι αρκετές. Το αντίθετο. Η απόφαση είναι ακριβώς το τέλος μιας διαδικασίας, στην οποία καταλήγει ο μάνατζερ μετά από επιλογή, όταν οι πληροφορίες είναι ελλιπείς. Το παρακάτω πασίγνωστο δίπτυχο έχει πάντα την αξία του: “Είναι σημαντικότερο να είστε αποφασιστικοί παρά σωστοί” και “μια λανθασμένη απόφαση στο σωστό χρόνο είναι προτιμότερη από μια σωστή απόφαση σε λάθος χρόνο”. 

 

 7. “Επί προσωπικού”

 

Τα αποφασιστικά χρόνια στην επαγγελματική ζωή ενός μάνατζερ είναι πολύ λίγα. Προσέξτε πού θα τα επενδύσετε, πού θα τα εμπιστευθείτε, πού θα τα προσφέρετε. Απομακρυνθείτε, το συντομότερο, από περιβάλλοντα χαμηλής προστιθέμενης αξίας. Σταματήστε αμέσως να δουλεύετε για αφεντικά ή μάνατζερ τρίτης κατηγορίας. Εγκαταλείψτε το συντομότερο ομάδες δυο ή περισσότερων ταχυτήτων. Κατά κανόνα, οι μικρές ταχύτητες επιβάλλουν αργά ή γρήγορα το ρυθμό τους, αφαιρώντας από τον εργασιακό χώρο κάθε στοιχείο που θα ωφελούσε την παραμονή σας σ’ αυτόν.

 

 * O κ. Κωστούλας είναι τέως γενικός διευθυντής εταιρειών του ευρύτερου χρηματοπιστωτικού τομέα. Ένα νέο βιβλίο του, με τίτλο: «ΔΙΑΒΑ-ΖΩΝΤΑΣ με το μολύβι στο χέρι», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΕΠΤΑΛΟΦΟΣ.

 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

 

 

Διαβάστηκε 4451 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 23 Μαΐου 2013 16:27
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Η άσκηση ηγεσίας Το management από μέσα: 7 αλήθειες »
ep agogis  

 

Αρθρογραφία

Prev Next Page: